در شرایطی که ایران از سال گذشته شناسایی مسیر جاده ابریشم را آغاز نموده، چین با هم کاری قزاقستان، قرقیزستان و دیگر کشورهای همسایه در سال ٢۰١۵ تزدیک به ٢٦ میلیون گردش گر خارجی را به مسیرهای جاده ابریشم جذب کرده است.
مسیر تاریخی "جاده ابریشم" با شهرت جهانی اش بازار گرمی را برای گردش گری کشورهای در حاشیه ایجاد نموده به طوری که سرزمین های متعددی در مسیر این جاده می گنجند و چین، قزاقستان یا هر کشور دیگری نمی تواند به تنهایی در شهرهای خود در امتداد این جاده، تور گردش گری برگزار کند. اما در این میان کشور چین بیش ترین و بهترین عمل کرد را در بهره گیری از این صنعت و تبلیغات فرهنگی در این مسیر داشته است.
به گزارش چاینا دیلی در یکی از جدید ترین تورهایی که چین به مدت دو ماه برای جاده ابریشم تعریف کرده ۵۰ گردش گر آلمانی با اتوبوسی در مسیر جاده باستانی ابریشم از کشورهای آلمان به لهستان، بلاروس، روسیه، سپس قزاقستان، ازبکستان و قزقیزستان و پس از آن از مرزهای غربی چین به این کشور وارد می شوند.
"لیو گوشنگ" مدیر تورهای چینی می گوید: این سفر، تجربه ای فراموش نشدنی از آتلانتیک تا پاسیفیک است و نزدیک به ١۳۰۰۰ کیلومتر مسافرت درون چین را نیز در بر دارد که شامل ٢۰ شهر می گردد. سابقه ی برگزاری این تور به حدود ١۰ سال می رسد و تعداد مسافران هر سال بیش تر از گذشته می شود.
در شرایطی که یک دهه از تعریف مسیرهای گردش گری در امتداد جاده ابریشم در بسیاری از کشورها به ویژه چین برای جذب گردش گران فرهنگی می گذرد، در ایران در اسفند ماه سال گذشته شناسایی مسیرهای گردش گری جاده ابریشم اتفاق افتاد.
"مرتضی رحمانی موحد" معاون گردش گری سازمان میراث فرهنگی در اجلاس وزرای گردش گری کشورهای عضو گروه جاده ابریشم گفته بود که اصلی ترین بخش این راه که امروزه مرزهای شمال غربی ایران را به مرزهای شرقی فعلی کشورمان متصل می کند تقریباً منطبق بر راههای امروزی (خصوصاً راه آهن) این محدوده است که خوش بختانه شاخه های اصلی جاده ابریشم در ایران از مسیرهای اصلی این راه بوده اند و امروزه هم از راههای اصلی گردش گری کشور به شمار می روند.
معاون گردش گری کشور، با تأکید بر اهمیت این مسیر از نظر جذب گردش گر فرهنگی، گفت: چنان چه ظرفیت فرهنگی مسیر، از طریق آگاه سازی و حفظ فرهنگ بومی مورد توجه قرار گیرد، نتیجه آن انتقال فرهنگ بومی و توجه به داشته های بومی خواهد بود که خود یکی از جاذبه های گردش گری محسوب می شود. از این رو به منظور توسعه گردش گری در مسیر راه ابریشم، لزوم احیا و پر رنگ کردن فرهنگ ها، آئین و سنن متنوع کشورهای حوزه آن جاده به عنوان جاذبه مهم در جذب گردش گر، از اهمیت بالایی برخوردار است.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته در ایران، اغلب مسافران جاده ابریشم دارای تحصیلات عالی و سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و به جهت کنج کاوی و شناخت بیش تر فرهنگ های دیگر کشورها سفر می کنند. از این حقیقت هم نمی توان گذشت که بازنگری الگوهای کهن ارتباطی در مسیر راه های ابریشم و ترمیم بافت تاریخی آن ها، نه تنها حفظ و حراست از آن را تضمین می کند بلکه موجب زنده ماندن سنت های منطقه و رونق گردش گری می شود.
اظهارات "شولتز" یکی از مسافران اتوبوس حامل گردش گران آلمانی در جاده ابریشم نیز بر اهمیت فرهنگی این کشور تأکید دارد. وی می گوید: از کودکی علاقه زیادی به جاده ابریشم داشتم و اکنون می توانم از نزدیک در این مسیر سفر کنم. راه تاریخی ابریشم در مقایسه با شهرهای مدرن غربی، از نظر فرهنگ بومی، اقوام و اقلیتهای قومی و نژادی، روش زندگی و فرهنگ دارای جذابیت بیش تری است.
با توجه به اظهارات معاون گردش گری کشور، به نظر می رسد احیای گردش گری جاده ابریشم از اولویت های نخستین در توسعه گردش گری کشور باشد؛ و این در حالی ست که سرعت تلاش ها در رونق بخشیدن به گردش گری جاده ابریشم هم چنان روند کندی دارد. نگاه اجمالی به اطراف نشان می دهد که در سال ٢۰١۵ بهره گیری از این جاده توسط چین با هم کاری کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و دیگر کشورهای همسایه، تزدیک به ٢٦ میلیون گردش گر خارجی را به چین جذب نموده که ۵ میلیون از این شمار فقط از اروپا بوده اند. در این زمینه، وزارت گردش گری چین اعلام کرده که "گردش گری جاده ابریشم" به عنوان یک برند جدید برای جذب مسافران غربی و دیگر کشورهای خارجی می باشد و در مدت دو سال گذشته مهم ترین موضوع و عنوان در پیش برد و توسعه گردش گری کشور بوده است.
جاده ابریشم، مسیر بازرگانی میان شرق و غرب در دنیای باستان به شمار می رود که نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم توسط یک جغرافی دان و زمین شناس آلمانی به نام "فردیناند فون ریشتوفن" (Ferdinand von Richthofen) بین چین، آسیای مرکزی و اروپا به کار گرفته شد.
منبع: http://www.chn.ir/