اخبار میراث

اخبار و رویدادهای پیرامون میراث فرهنگی - مدیر آقای مهدی فقیهی

اخبار میراث

اخبار و رویدادهای پیرامون میراث فرهنگی - مدیر آقای مهدی فقیهی

گردش گری الکترونیک و اما و اگرهای آن!

 

با شروع تعطیلات تابستان و گسترش تبلیغات و فروش اینترنتی بسته های سفر، اما و اگرهای چگونگی بهره گیری از گردش گری الکترونیک به چالشی بزرگ پیش روی توسعه این صنعت تبدیل شده است.

آهنگ دگرگونی گردش گری طی دهه ۱۹۹۰ و سال های گذشته از هزاره جدید روندی شتابان داشته چنان که "پون" (۱۹۹۳) در این باره نوشت: با توجه به توسعه صنعت الکترونیک، دستگاه های رایانه ای و گسترش ابزارهای ارتباطی، امکاناتی برای همگان فراهم آمده که از آن در راستای فراگیری، پردازش، تجزیه و تحلیل، ذخیره، بازیابی، پخش و نشر و به کارگیری اطلاعات بهره برداری شود. این بدان معناست که کاربرد گسترده الکترونیک، دستگاه های رایانه ای و نیز فناوری های اطلاعاتی به طور فزاینده ای برای کمک به راه اندازی و پیشرفت فرایندهای کسب و کار در گردش گری به کار می روند.

انقلاب واقعی در بخش گردش گری در شرایطی رخ داد که از آن به عنوان دوره رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTs) یاد می شود. در شرایط کنونی با توجه به آهنگ شتاب تغییرات تکنولوژی آن چه مورد پرسش قرار می گیرد "چگونگی روند تحولات در آینده" است. بنابراین افرادی در زمینه این صنعت موفق خواهند بود که اهمیت کاربرد ICTs را در بخش های مدیریت و تولید گردش گری به خوبی دریابند و به شناخت درستی از آن برسند و از نیازها و پیشنهادات موجود آگاهی داشته و به اطلاع رسانی و مذاکره و گفت و گو بپردازند. آن چه مسلم است این که با توجه به حضور تکنولوژی در زندگی معاصر و شکل گیری آن در دنیای مجازی، این نوع توسعه در حوزه گردش گری نیز با مشکلاتی همراه می باشد. از یک سو، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی با مشکلات سود دهی در گیر هستند چرا که هزینه های بسیار بالایی برای سرمایه گذاری در زمینه فناوری متحمل می شوند. از دیگر سو وجود نا رضایتی رو به رشد مابین برخی مشتریان نسبت به خرید آنلاین تولیدات گردش گری به دلیل مشکلات امنیتی خرید اینترنتی و کلاه برداری ها باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در این زمینه شده است. در واقع مشتریان با حجم گسترده و اشباع کننده اطلاعات آنلاین اینترنتی روبه رو شده اند که منبع و مأخذ بسیاری از آن ها معتبر و قابل اطمینان نیست.

اما همان گونه که این عرصه می تواند نقشی مثبت و مؤثر برای توسعه گردش گری ایفا کند، عدم مدیریت صحیح آن نیز می تواند این صنعت را با چالش هایی روبه رو سازد چنان که در آستانه آغاز سفرهای تابستانی، رییس جامعه گردش گری الکترونیکی ایران نسبت به افزایش تعداد سایت‌های نامعتبری که خدمات گردش گری عرضه می‌ کنند، هشدار داده و عنوان کرده است: افزایش تعداد این سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار قیمت‌های جذاب و وسوسه‌ برانگیز و البته ارزان ‌تر از محصولات دفاتر خدمات مسافرتی سبب گرایش بسیاری از مردم به این سایت‌های اینترنتی و حتی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی شده است.

به گزارش CHN، بسیاری از سازمان های گردش گری منطقه ای از طریق مراکز اطلاعات گردش گری دست رسی به اطلاعات را ممکن می سازند. با این وجود یکی از پیامدهای توسعه سازمان های گردش گری منطقه ای بازگشایی یک بازار جدید در مقیاس جهانی بوده که با پیشرفت اینترنت و سیستم های مدیریت مقصد همراه گردیده. تمام این عوامل سبب شده تا بالاخره "طرح سامان دهی فعالان گردش گری در فضای مجازی" و در پی آن کسب گواهی نامه لازم به عنوان روند صدور مجوز فعالیت گردش گری در فضای مجازی از سوی معاونت گردش گری اعلام شود. 

"مرتضی رحمانی موحد" در این باره می گوید: نظر به توسعه روزافزون فن آوری اطلاعات و توان مندی های فضای مجازی در راستای تأمین نیازهای بازاریابی، تبلیغات و خدمات صنعت توریسم و هم راستا با آن ارائه برخی فعالیت های غیر مجاز و فاقد استانداردهای لازم، دستور العمل "ارائه خدمات مسافرتی و گردش گری در فضای مجازی" و الحاقیه آن با عنوان "شیوه نامه ایجاد سامانه بازاریابی و فروش خدمات سیاحتی و گردش گری در فضای مجازی" به کلیه ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش گری استان های کشور ابلاغ شد.

به گفته وی، در پی این اقدام هم اکنون سامانه "طرح سامان دهی فعالان گردش گری در فضای مجازی" به آدرس tnamad.ichto.ir در اختیار سه گروه از فعالین این عرصه قرار گرفته است؛ نخست افرادی که پیش از این در قالب دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی و سایر تأسیسات گردش گری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش گری مجوز فعالیت فیزیکی دریافت کرده اند و حال مشغول ارائه خدمات در فضای مجازی هستند. گروه دوم اشخاصی که به صورت آزاد در این حوزه به ارائه خدمات مجازی می پردازند و گروه سوم افرادی که قصد آغاز کسب و کار در بخش گردش گری مجازی را دارند.

به گزارش CHN، پس از تأیید اولیه مدارک در این سایت، صلاحیت تخصصی متقاضی در اداره کل استان مربوطه بررسی و با تشکیل کمیته و اظهار نظر تیم کارشناسی، جهت تایید نهایی به اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردش گری ارسال می گردد تا در صورت تایید نهایی، گواهی نامه "ارائه خدمات گردش گری در فضای مجازی" صادر و در پی آن "نماد اعتماد الکترونیک" توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر شود.

در عین حال تأکید می کنیم برای رزرو و خرید بلیت هواپیما، هتل، روادید، تور، بیمه و سایر خدمات سفر، حتماً از وب ‌سایت شرکت‌های مسافرتی و گردش گری مجاز استفاده نمایید. هم چنین باید تعهدات درج شده مربوط به هر یک از خدمات سفر به دقت مطالعه شود و نسخه‌ای از قرارداد و شرایط آن شامل زمان ورود و خروج، امکانات، تشکیلات و سایر جزئیات سفر را حتماً بررسی و دریافت کنید.





منبع: http://chn.ir/

نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر سه‌شنبه 8 تیر 1395 ساعت 22:42 http://maloosak.69.mu

خیر، برکت، خرسندی، سلامت، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت، توشه شب قدرتان باد.
از ته دل خوشحال میشم به منم سر بزنید.
98188

سلام دوست عزیزم/ مرسی که از وبلاگ من دیدن نمودید. من هم از سایت شما با کلیک بر روی همین آدرس دیدن کردم اما نتوانستم برای تان پیام بگذارم و یا این که از طریق "تماس با ما" با شما ارتباط بر قرار کنم. اما آن چه که مشخص است، سایت بسیار جذاب و غنی دارید. با آرزوی موفقیت های روزافزون برای شما دوست گرامی ...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.